Sabda Nabi (saw)... ألمؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضاً "Seorang Mukmin yang satu dengan yang lain bagaikan suatu bangunan, sebagiannya memperkuatkan sebagian yang lain. Ujar baginda sambil menyilangkan jari-jarinya." (HR. Al-Bukhari: 6026, Muslim: 6528)

9/05/2008

Terkini - kesihatan atuk

05/09/2008

Selesai solat Jumaat dan hantar Angah ke sekolah Rendah kebangsaan Taman Pasir Putih, saya terus ke Felda Air Tawar 1,Kota Tinggi untuk ziarah atuk.Sebelum itu singgah sekejap ambil emak di Taman Rinting,Masai.

Dalam perjalanan singgah sekejap diHPA Kota Tinggi belikan beberapa jenis ubat herba untuk atuk.Saya sekeluarga tiba di sana tepat dengan azan solat Asar.

Memang sedih melihat keadaan kesihatannya-terbaring dan tak selera makan.Minumnya pun hanya beberapa sudu kecil sahaja.Lemah sangat.Saya pun dia tidak kenal tapi isteri saya dia kenal.

Begitulah hukum alam..bergerak umpama roda yang sentiasa berubah-ubah.
Melihat keadaannya teringat pula kepada sepotong hadith yang diiwayatkan oleh
Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.


“Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, yaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian.” (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)
Ustaz Abu Bakar Abdullah(bekas pengajar di Institut Berakan,Jalan Sultan Omar)semasa menghuraikan persolan ini sewaktu pogram tamrin pada tahun tahun 1992 menyatakan:"Kita sebagai individu muslim yang dipilih oleh Allah berada didalam NURNYA...mesti beramal dan mempraktikkan hadith ini.Kita akan berjaya dan kita menjadi ummat yang kuat lagi digeruni dan dihormati.Menurutnya lagi,jika kita tertinggal untuk "merebut dan mengambil kesempatan" terhadap lima perkara tersebut(muda,sihat,kaya,lapang dan hidup)...ianya tidak akan kembali lagi.Rintih dan rayu tidak berguna lagi.

Inilah peringatan Allah kepada mereka yang masih muda,sihat,kaya,lapang dan hidup.Dan saya pun secara tiba-tiba teringat pesanan ustaz tersebut walaupun ianya diucapkan kira-kira 16 tahun yang lalu.Oleh itu,sayugialah diingatkan terutama untuk diri saya sekeluarga marilah kita memahami,menghayati dan beramal dengan ikhlas kepada Allah serta menjauhkan sifat mazmumah dari bersarang dan bertakta dihati kita.Ingat mengingatilah antara kita dan beriltizam untuk terus berusaha bagi memperbaiki diri, dan saling mengingatkan dalam kebenaran dan kesabaran.Pesan memesanlah antara kita.Moga Allah kurniakan taufik,hidayah dan kekuatan untuk kita beramal keranaNya.

Untuk Atuk...saya doakan moga sentiasa dirahmati oleh Allah...aminnnn.

No comments:

 
Setting Up Blog Using Blogger | Original Template By iEn | Modified By Hazbj © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox